Okul Dönemindeki Çocuklar İçin Beslenme Önerileri

Okul çağındaki çocuklarda beslenmenin önemi

Okul çağı; çocukların beslenme alışkanlıklarının geliştiği, fiziksel, bilişsel ve sosyal anlamda gelişmenin hızlandığı önemli bir dönemdir. Çocukların bu dönemindeki beslenme alışkanlıkları ilerideki hayatlarını önemli ölçüde etkiler. Sağlıklı beslenme alışkanlıkları, ileri yaşlarda görülebilecek sağlık sorunlarının önlenmesinde önemli rol oynar. Hipertansiyon, diyabet, kanser ve benzeri kronik hastalıkların çocukluk çağından itibaren beslenme ve yaşam alışkanlıkları ile çok ilişkili olduğu gösterilmiştir.

Çocukların beslenmesinde temel amaç; sağlıklı büyüme, gelişme ve uygun beslenme alışkanlarının kazandırılmasını sağlamaktır. Ancak çocuğun toplum yaşamına ilk kez tek başına kaldığı okul çağı dönemde, yanlış beslenme alışkanlıkları ortaya çıkabilir. Beslenme ve besin seçimleri konusunda okul arkadaşları, öğretmenler ve hatta sosyal medya önemli bir etkileyici olabilir.

Kas, kemik ve diğer organların yapım sürecinde, okulda öğrenme aktiviteleri sırasında ve erişkine göre çok daha hareketli bir dönem olduğundan yakılacak enerjinin alımında beslenme oldukça önemlidir. Öğünlerin atlanmaması, güne hazırlık öğünü olan kahvaltının mutlaka yeterli bir şekilde planlanması gerekir.

Düzensiz ve sağlıksız beslenme kaynaklı olarak, çocukluk çağında normalden düşük veya yüksek kilo, kansızlık, vitamin eksiklikleri, diş çürükleri ortaya çıkabilir. Bağışıklık sistemi düzensizlikleri ile hastalıklara dirençsizlik veya alerjik problemlerin gelişmesine neden olabilir. Bu durum erişkinlik dönemi sağlık durumunu etkileyeceği gibi, okula uyumu ve ders başarısını da direk olarak etkileyecektir.

Çocuk döneminde beslenme planlaması yaşa, cinsiyete, vücut ağırlığı, bazal metabolizma, uzama hızı ve fiziksel aktivite yoğunluğuna göre değerlendirilir. Büyüme ve gelişim takibi ile yeterli ve dengeli beslenme olup olmadığı gözlenebilir. Büyümenin yeterliliği çocuklarda yaşına ve cinsiyetine göre olması gereken vücut ağırlığı ve boy uzunluğunun saptanması ile anlaşılır.

Dengeli ve yeterli beslenmenin temeli, enerji ve protein gereksinimidir. Alınan enerji, protein, vitamin ve mineral desteği doğal yollardan sağlanmalıdır. Taze sebze meyve, tam tahıl ürünleri, kuru baklagiller, süt ve süt ürünleri, kırmızı ve beyaz et öğünlere dengeli bir şekilde dağıtılmalı ve çocuğun ihtiyacını karşılayacak miktarlarda olmalıdır.

Ambalajlı rafine gıdalar, kimyasal katkılı, boyalı, fazla şeker ve tuz içerikli ürünlerden mümkün olduğunca kaçınılmalı, olabildiğince doğal gıdalar tercih edilmelidir.

Mutlaka vitamin ve minerallerin kan düzeylerinin olması gereken aralıklarda olması gereklidir. Vücudumuzdaki tüm sistemler yeterli vitamin ve mineral varlığında çalışan küçük fabrikacıklardan oluşur. Bu sistemlerin sağlıklı çalışması, büyüme, gelişme, sinirsel gelişim, enerji üretimi süreçlerinde oldukça önemlidir.